· 

Kerstmis 2022



Het is Kerstavond al laat als ik van mijn werk als banketbakker naar huis fiets. De sporen van de vijftig bestelde kerstboomstammen (Buches de Noël) en andere Kerst lekkernijen kleven nog aan mij. De laatste woorden van de patron klinken nog na: “ 2e kerstdag gaan we voorbereiden voor alles wat lekker is met oud en nieuw. We zitten midden in de jaren zeventig. Plots klink er ergens John Lennon, so this is Christmas.  Ik, moe  gewerkt, schiet vol. In ons huisje in de duinen van Rockanje wacht Greta op mij bij de kerstboom. De jongens liggen al lang op bed. Ik kan John’s song nooit meer horen zonder aan dat moment terug te denken. 


Nu, vijftig jaren later, is er heel veel veranderd. De muziek is gebleven. Greta en ik zijn dit jaar achtenvijftig jaar met elkaar. 


Terug naar het heden, in Faro, Portugal, waar we zes dagen staan bij het vliegveld met wel vijftig campers. Merry Christmas. De zon schijnt hier volop. Dus fietsen, lopen en zonnen. In Bouliqeime doen we “ kerst inkopen” bij de Nederlandse supermarkt. Toch nog een Hollandse stol, oliebollenmix en erwtensoep. Haha, wat zijn we sentimenteel.


Na het weekend op Praia dos Cavalhos (quinta do Marim), rijden we een stukje verder naar Arroteia. Bij de schelpenvissers. Onze vrienden Cees en Trees zitten hier vlakbij in een vakantiehuis. Een gezellig weerzien. Later in de avond staat de GNR bij de Belgen, die hier al vijftien jaar komen. We vrezen het ergste. Idd, we worden hier weggestuurd met als reden dat het Ria de Formosa natuurpark is. Gelukkig geen boete. We gaan dan maar weer terug naar Olhao voor de nacht. De volgende dag op naar Tavira. Daar doen we de was en nemen in Santa  Luzia water in bij de vissersboten. 


Nu kunnen we naar het vliegveld. Daar zijn geen voorzieningen. Het is ook weer een zo genaamde gedoogplek. De cassette leeg ik met de fiets over de brug in een wc op Ilha de Faro. 


En zo gaan we richting het einde van 2022, die we gaan doorbrengen met Arnold en Marjo, en zelfgemaakte oliebollen, in Altura.


Liefs van GrePi en Fijne Feestdagen.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Ans en Peter. (zondag, 25 december 2022 19:07)

    Lieverds,
    We hopen jullie echt in 2023 weer eens te ontmoeten !
    Als verse opa en oma van een kleinzoon ! Ans en Peter.

  • #2

    Hans en Carla (dinsdag, 27 december 2022 10:01)

    Na alle zware verdriet, blijft de kerstgedachte van 50jaar geleden fijn om te herinneren.
    Geniet nu daar met nog meer mooie muziek van de Top 2000 en sluit het jaar gezellig af met Arnold en Marjo.
    Liefs